Proč a jak si pro své podnikání najít mentora?

Proč a jak si pro své podnikání najít mentora?

Podnikání má svá ups & downs. Finanční, energetické i emoční. Je skvělé, pokud máte podporu ve svém partnerovi či partnerce, rodičích či přátelích. To ale nestačí. Já jsem se učila – jako většina podnikatelů – podnikat metodou pokus/omyl, a i když jsem se nakonec dopracovala k úspěchu a pracuji a žiju tak, jak jsem si to přála, stálo mě to hrozně moc sil a trvalo mi to zbytečně dlouho. Řekla bych, že jsem vydržela jen proto, že se jednoduše v životě nevzdávám.

Pokud chcete rozběhnout svůj projekt či firmu, a nechcete, aby vám to trvalo roky a aby vám po cestě došla energie, úspory či trpělivost, najděte si podporu. V tomto článku shrnuji svoji zkušenost, kdo vlastně je kouč, poradce a mentor a podle čeho si vybrat, co potřebujete.

Co se dozvíte:
Podnikání potřebuje podporu
Kouč versus poradce versus mentor
Jak si vybrat správného mentora?

Podnikání potřebuje podporu

Nejsem z podnikatelské rodiny, mí rodiče byli celý produktivní život zaměstnanci a na mé podnikání se dívali se strachem. Mé první podnikání, do kterého jsem se pustila v 28 letech, se povedlo i nepovedlo. Hodně jsem se naučila a zároveň zjistila, co všechno neumím a pro co potřebuji podporu. Když jsme zakládali online marketingové studio StartOnline, našly jsme si poradce, který nás prováděl prvními roky fungování.

Po odchodu ze StartOnline jsem se vybavila celou škálou mentorů, supervizorů a terapeutů, kteří mi pomáhají stavět mé nové projekty. A je to tak skvělé! Dnes, když rozjíždím nové projekty, vždy si otevřeně kladu otázku: V čem jsem dobrá a v čem potřebuji podporu? Kdo mi dokáže pomoct s tím, kde necítím jistotu a jasnost? A pro tyto oblasti si nacházím mentora, supervizora, terapeuta, prostě to, co je potřeba.

Najít si pro sebe a své projekty tu správnou podporu, je to nejcennější, co jsem se za 15 let v podnikání naučila. Jaký tedy vnímám rozdíl mezi koučem, poradcem a mentorem a podle čeho si dnes vybírám?

Kouč versus poradce versus mentor

Kouč se zaměřuje na to, aby vás otázkami pobídl k tomu, abyste si vy sami ujasnili co chcete, vnímáte, kam směřujete a poskytuje vám podporu pro dosažení cílů, které chcete dosáhnout. Neradí vám, co máte dělat. Není to nutně nikdo, kdo úspěšně rozběhl vlastní projekt či firmu a měl s tím reálnou zkušenost.

Poradce oproti tomu má vlastní agendu. Má k dispozici různá témata a nástroje, kterými vás může provést. Např. vám může ukázat, co je vize, jakou vizi mají ostatní a pomůže vám zformulovat vlastní vizi. Dokáže vám tedy poradit s tím, jak to a to udělat. Většinou také nerozběhl žádné projekty a firmy a jeho poznání je čistě teoretické. Zkušenosti načerpal z pozorování vývoje jiných projektů a firem. Také se nutně nemusí zajímat o to, co chcete vy, protože se řídí tím, jak „se to obvykle dělá“.

Mentor je zkušený podnikatel či majitel firmy, který se někam dostal a to samé dokáže zprostředkovat jiným lidem. Často je to někdo, kdo prodal firmu a teď nechce tvořit další projekty, někdy projekty rozvíjí a účastní se v nich jako člen boardu nebo investor. Má tedy podnikatelské know-how, které vám může předat. Nutně to ale není kouč a nemusí být vůbec schopen pracovat s vámi jako unikátním jednotlivcem nebo brát v potaz, že potřebujete udělat něco jiného, než jak dosáhl úspěchu on.

Pokud tedy zvažujete podporu pro sebe a svůj projekt, koho vlastně potřebujete?

Jak si vybrat správného mentora?

Já si dnes po mnoha zkušenostech, které jsem udělala, vybírám hlavně mentory. A jaká kritéria přitom zvažuji?

1. Hodnotová shoda

Pro mě je na prvním místě výběru hodnotová shoda. Věřím, že pokud je někde skutečná hodnota a přínos pro člověka, peníze přijdou. Mými hodnotami jsou ekologie, estetika, udržitelnost a lokálnost, a to ve výrobě, v materiálech, v prodejní strategii i v práci s lidmi. Věřím v osobní rozvoj, který je podle mě cestou k lepšímu světu a lepším mezilidským vztahům, věřím v holistický pohled na svět a že vše je se vším propojené. Věřím v jednoduchost a rovnováhu mezi racionálním a intuitivním. A věřím, že podnikání není dřina, ale kombinace jasné strategie a vnímání energie.

Důležitost tohoto bodu je v dnešní době hlavně v tom, že zde existuje hodně projektů, firem, poradců a mentorů, kteří žijí a tvoří dle zcela jiných paradigmat světa a ekonomiky. Proto si dobře zvažte, čemu věříte a kam chcete směřovat.

Pokud jsou vám sympatické principy svobodných firem, nebude vám vyhovovat poradce, který staví hierarchickou strukturu v korporacích. Pokud je vaší prioritou lehkost a radost v podnikání, nebude vám vyhovovat přemoudřelý a ztrápený poradce, který reaguje vždycky způsobem, že „to je složitější“. Pokud chcete být odvážní a stavět nové projekty založené na autenticitě a inovaci, nebude vám sedět poradce, který vám radí, jak si pojistit své klienty smlouvami a paušálními balíčky služeb – i když právě to se ve starém paradigmatu vždycky používalo a určitě to stále tak nějak funguje.

2. Podpora unikátnosti

Když jsme rozjížděly marketingové studio StartOnline, náš poradce se soustřeďoval na to, jak to dělají jiné marketingové agentury. Naše originální představy toho, jak JINAK jsme naše studio chtěli koncipovat, tak na začátku nenašly podporu a rozpadly se. My jsme neměly úplně jasno. A poradce nám říkal, jak „se to dělá“ jinde. Než jsme zistili, že nás klienti opravdu oceňují za to, co jsme na začátku chtěly a konečně to naplno propsaly i do DNA naší firmy, trvalo to roky.

Při výběru mentora je proto podle mě klíčové najít dobrou rovnováhu v tom, kde potřebujete opravdu poradit a nevynalézat kolo, které již objevené bylo, ale zároveň dostávat správné otázky a podporu v tom, kde se ukazuje vaše unikátnost. To vyžaduje zkušenosti mentora, který již viděl a zažil, jak věci dělali jiní lidé jinde, ale zároveň má schopnost opravdu poslouchat a klást ty správné otázky, díky kterým vidí vaše unikum a dokáže ho vytáhnout a podpořit.

3. Úspěch v tom, čeho chcete dosáhnout vy

Na trhu se pohybuje mnoho byznys a marketingových poradců, kteří nikdy netvořili vlastní projekty a firmy a pouze jako jednotlivci radili ostatním. Marketingoví poradci pak nemají vůbec představu o finančním fungování projektů. Poradci radí, jak delegovat práci týmu, ale sami to nikdy neřešili. Třeba to máte jinak, ale já jsem si uvědomila, že abych mentorovi věřila, potřebuji někoho, kdo opravdu udělal a dosáhl toho, čeho chci dosáhnout já.

Chci vybudovat úspěšnou firmu? Potřebuji někoho, kdo již vybudoval úspěšnou firmu.
Chci vybudovat úspěšný online byznys? Potřebuji někoho, kdo vybudoval úspěšný online byznys a ne třeba úspěšnou výrobní firmu nebo pomáhal s konzultacemi v automobilovém průmyslu. Chci organizovat velký festival? Poradím se s těmi, co provozují úspěšný festival. Čím přesněji vyjádříte své přání, tím lépe vás zkušenosti mentora mohou podpořit.

Chcete se posunout v tom, co děláte anebo začít se svým projektem rovnou, pořádně a úspěšně? Nečekejte a najděte si hned mentora. Podívejte se, jestli by se vám mohly hodit mé zkušenosti a způsob práce. Přeji vám dobrý výběr v nalezení té správné podpory!

Nabízím individuální konzultace pro vaši orientaci či dlouhodobé vedení a online programy, které pokrývají základní pilíře stavby úspěšných projektů. Moji práci charakterizuje rovnováha mezi odbornou byznysovou a osobně rozvojovou částí, orientace v technologiích a AI nástrojích a důraz na spolupráci. Opírám se o 16 let zkušeností z ředitelské pozice v korporaci, vedení vlastního online marketingového studia o 12 lidech a rozvoje mnoha nových projektů pro sebe i mé klienty.

Mgr. Yasmin Žitníková

business & marketing mentorka
tvůrkyně nových projektů

Líbí se vám tento článek? Sdílejte ho!

DALŠÍ ČLÁNKY

načerpejte dávku inspirace

Přejít nahoru